Podd

Annons

E-COMMERCE SUCCESS Trädgårdsvarumärket som vill inspirera fler till att odla

I detta avsnitt träffar vi Erik Hoekstra från Florea, som är ett nytt och modernt trädgårdsvarumärke som vill inspirera fler till att odla genom att sälja fröer och blomsterlökar online. Han grundande bolaget 2022 tillsammans med Henrik Grundén som är mer känd som en av grundarna till Stronger. I intervjun får du höra allt om hur de gjorde för att kickstarta bolaget och om vilka marknadskanaler de arbetar med och vad som fungerar i respektive kanal.

E-commerce Success Nytänkande i en traditionell bransch

I detta avsnitt träffar vi träffar Alexander Riddargård och Kevin Olsson från laddboxkillarna. De startade sitt bolag för drygt 2 1/5 år sedan och omsätter redan 50 miljoner kronor. När det kommer till marknadsföring så har de enligt Kevin verkligen testat allt och i intervjun avslöjar han vad som enligt honom är den bästa marknadsföringen. Deras mål nu är att nå 100 miljoner i omsättning under 2024, vilket de är övertygade om att de kommer att lyckas med.

E-commerce Success Qliro – så vände de till vinst

I detta avsnitt träffar vi Christoffer Rutgersson, VD på Qliro, som förser e-handelsföretag med olika betallösningar. Christoffer kom in i bolaget när det tyngdes av stora förluster, vilket han tillsammans med sitt team, på bara nio månader lyckades vända till lönsamhet. Qliro satsar nu vidare på att bygga marknadens bästa betallösning för e-handlare.

E-COMMERCE SUCCESS Starta e-handel – så gör du för att lyckas

I detta avsnitt pratar vi om att ”starta e-handel”. Vad ska man tänka på innan man drar igång? Hur ska man tänka kring val av plattform, lagerlösningar och kundresan? När man väl är live med shoppen, hur hittar man egentligen sina första kunder. Och slutligen, när man väl fått lite momentum i sin försäljning, hur tar man då nästa steg. För att svara på dessa frågor så träffar jag Christer Pettersson som nu är aktuell med boken ”E-handel för alla”.

Lyssna på intervjun här eller där poddar finns.

Retail & Fastighetspodden I 92. Linda Dauriz – Tiger of Sweden / The dynamic world of fashion and retail

Welcome to an exhilarating new episode of Retail & Fastighetspodden, where we delve into the pulsating heart of urban development and the fashion industry’s transformative role in it! ”You reap what you sow,” they say, but can we truly cultivate thriving cities and buzzing meeting places without dynamic ground floors pulsating with life? 

In this captivating episode, we’re not just talking about trade; we’re diving into how it breathes life into our cities, creating vibrant, magnetic hubs of human connection. Imagine the bustling streets, the kaleidoscope of storefronts, each telling a story – this is where fashion meets urbanity, crafting the future’s cityscapes. 

We will investigate the challenges of building successful fashion brands in a world marked by uncertainties such as war, pandemics, and rapid technological development. How is fashion retail affected by inflation and global competition, changing consumer behaviors, and the increasing demand for personalized shopping experiences? Is there still a place for physical stores in the future, or will all trade be digital?  What is the recipe to build a profitable and successful fashion brand?  

To answer all these questions, we have invited Linda Dauriz, CEO of Tiger of Sweden. Linda, a prominent leader in fashion, shares her experience and insights on how to succeed in a fast-moving and competitive industry. Get ready for an exciting discussion about the future of the fashion industry!

E-commerce Success Kosttillskott via andras e-handel, Elexir Pharma

I detta avsnitt träffar vi  Jimmy Månsson som gick från att vara elitbrottare till att sälja kost- och hälsotillskott under varumärket Elexir Pharma. Idag omsätter de drygt 100 miljoner kronor där de driver en aktiv webbsida och arbetar intensivt med varumärkesbyggande via digital markandsföring och influencer marketing – men utan att ha en egen e-handel – istället driver de trafik till sina återförsäljare som i deras mening är bättre på e-handel och distribution än vad de själv någonsin kommer att kunna vara.

Retail & Fastighetspodden I 91. Gustav Molnar / Jobba smart och hållbart i det hybrida arbetslivet

Välkommen till dagens avsnitt där vi ska utforska den spännande världen av hybrid och digital arbetsplatsstrategi. Vi granskar hur innovation, prestationskultur och samarbete möjliggörs i det moderna, digitalt drivna arbetslivet. Vår guide på resan är Gustav Molnar. Gustav är en inspirerande föreläsare och expert på att jobba smart och hållbart i det moderna arbetslivet. Med en bakgrund som entreprenör, managementkonsult och futurist, har han över 15 års erfarenhet av att stödja organisationer genom digital och kulturell transformation. Han föreläser om trender som formar arbetslivet och ger konkreta tips för att blomstra i en ständigt föränderlig värld. Han är också författare till boken ”Jobba smartare – 50 tankar och forskningsbaserade tips för att jobba smart och hållbart i det nya arbetslivet”

Vi kommer att dyka in i inspirerande berättelser och strategier som används för att navigera i den digitala och hybrida arbetsplatsen. Nu kör vi!

Retail & Fastighetspodden I 90. Mikael Sahlberg – Portally / Fastighetsbranschens nya matchmaker

I takt med ökande vakanser, finansieringsproblematik, hållbarhetsutmaningar och nya permanentade beteenden som hybridkontoret, ser branschen behovet av nya verktyg för att upprätthålla och öka fastighetsvärdena. För att diskutera detta har vi bjudit in ingen mindre än Mikael Sahlberg, Co-founder, partner och COO på Portally, också kallat för ”fastighetsbranschens Tinder”. Portally är ett digitalt ekosystem utvecklat i samarbete med fastighetsbranschens olika aktörer för att skapa en mer transparent och tillgänglig lokalmarknad för alla partner men de har en vision om att vara mer än en plattform;  De vill underlätta mötet av banbrytande innovationer med deras ideala kunder inom fastighetssektorn – alla inom ett ekosystem. De är övertygade om att det kommer att accelerera omställningen mot en mer hållbar och lönsam fastighetsmarknad för alla parter.

E-commerce Success Miljösanktioner – vanligt vid dropshipment

Många produkter som säljs via e-handel, via marknadsplatser och via dropshipment har brister när det kommer till kemikalier i deras produkter. Vems är egentligen ansvaret, Hur kan man säkerställa att man följer det regelverk som finns och Vad kan konsekvenserna vid en brist bli? På dessa och många andra frågor svarar Karin  Rumar som är inspektör på Kemikalieinspektionen.

E-COMMERCE SUCCESS Snus på nätet – framgång utan marknadsföring

I detta avsnitt träffar jag Carl och Stefan som är två av grundarna till Snuset.se. De startade sitt bolag i mars 2023 och når redan under det första året nästan 20 miljoner kronor i omsättning. I denna intervju så får ni höra om  hur de kom på idén med snuset.se, om hur de gjorde för att få igång försäljning i raketfart och om hur de arbetar löpande för att nå framgång inom ett reglerat och enormt marginalpressat segment.